Bude na Kozí dráze pod horami opět jezdit vlak?
Takzvaná Kozí dráha pod Krušnými horami. Foto: Miroslav Neumaier
Ústí nad Labem

Ústí nad Labem – Když se řekne Kozí dráha, leckdo si nostalgicky vzpomene na malebnou trať vinoucí se pod Krušnými horami. Začínala v Oldřichově u Duchcova a přes Teplice – Lesní Bránu směřovala do Krupky, kde na ni navazovala nejdelší lanová dráha v České republice vedoucí na Komáří výšku, a pak dále lesem a podhorskou krajinou okolo Tiských skal dále do Děčína. To vše je ale minulostí.

Před několika lety představitelé Ústeckého kraje přes odpor přilehlých obcí rozhodli, že tato dráha je zbytečná a ukončili objednávku provozu od ČD. Od té doby je tato krásná trať opuštěna a stala se terčem nájezdů „sběračů kovu“ a další vandalů. Leč obce ležící na této trati se nevzdaly. Naději jim dodal záměr zapsat Podkrušnohoří do programu UNESCO. Všech 10 obcí na trati Děčín - Oldřichov u Duchcova podepsalo v roce 2012 memorandum o společné vůli obnovit provoz na Kozí dráze. Tímto memorandem bylo statutární město Děčín ustanoveno vůdčím subjektem pro řešení otázek spojených s Kozí dráhou. Tento dokument byl rozeslán všem dotčeným orgánům veřejné správy (Správa železniční dopravní cesty, Ministerstvo dopravy, Krajský úřad Ústeckého kraje...).

„V roce 2013 byl provoz na Kozí dráze částečně obnoven, a to v rekreačním režimu na úseku Děčín-Telnice, s využitím náhradní autobusové dopravy v úseku Telnice - Bohosudov (pod lanovku na Komáří vížku). Obce v úseku Bohosudov - Oldřichov u Duchcova neprojevily o náhradní autobusovou dopravu v roce 2013 zájem. Úsek Telnice - Oldřichov u Duchcova je zatím z technických důvodů nesjízdný,“ sdělila před třemi lety médiím Barbora Růžičková, někdejší pracovnice magistrátu města Děčín, pověřená koordinací této věci.

2503kozidraha02

Opuštěná trať. Projede tudy ještě někdy vlak? Foto: Miroslav Neumaier

Správa železniční dopravní cesty zatím k opravě trati z ekonomických důvodů nepřistoupila. Dle vyjádření Správy by oprava úseku Telnice - Oldřichov u Duchcova stála přibližně 110 milionů korun.

„Z našeho pohledu (železničního) se jedná o trať s nulovým provozem. Aby trať takzvaně fungovala, musí na ní být provozována pravidelná osobní nebo nákladní doprava. Pravidelná osobní ani nákladní doprava však na této dráze již dlouhodobě provozována není,“ vyjadřuje se k problému Jakub Ptačinský vedoucí tiskového oddělení generálního ředitelství Správy železniční dopravní cesty.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru