Ústí nad Labem – Obrovský kryozásobník na zemní plyn, který byl v noci převezen na pomocí dvou tahačů do Ústí nad Labem z Děčína, dnes pokračoval ve své cestě. Dva obří autojeřáby jej naložily na nákladní loď, která s ním v nejbližších dnech zamíří do Hamburku.

2402kryo

Stěhování obřího zásobníku. Foto: Miroslav Neumaier

Obrovské válcovité nádrže vyrábí od roku 2011 společnost Ferox v Děčíně a putují do celého světa.

„Naše výrobky se rozměrově pohybují okolo padesáti metrů na délku, šest metrů na šířku a zhruba dvě stě padesát tun na váhu. Objem je okolo jednoho milionu litrů zkapalněného zemního plynu. Tyto rozměry nedovolují použít jiný způsob dopravy než lodní," říká Zuzana Votápková, tisková mluvčí Feroxu. Velikost zásobníků umožňuje přepravu po pozemní komunikaci jen na krátkou vzdálenost a jen za pomoci těžké techniky. Teprve při srovnání s velikostí lodi a obřích autojeřábů si pozorovatel uvědomí velikost těchto zařízení.

„Je to obtížné, jelikož se musejí nechat dělat uzavírky silnic, úpravy okolí komunikace, aby náklad vůbec projel, dokonce úprava samotné silnice, jelikož pozemní komunikace nejsou stavěné na přepravu takové hmotnosti," sděluje Zuzana Votábková a dodává, že je trend vyrábět tyto zásobníky větší, jelikož je tlak na ekologii a omezení produkce skleníkových plynů. Hledají se tedy alternativní zdroje energie a zemní plyn je za jeden takový považován. Už nyní je jasné, že jakmile začne voda opět klesat, žádný další podobný náklad nepojede, pokud vůbec nějaký. Bohužel, jak je známo, stát o svou říční plavbu prakticky nedbá.

Samotná nakládka byla kvůli silnému větru velice obtížná. Hrozilo rozhoupání nádrže. Chvíli před polednem se vítr poněkud uklidnil, a tak mohli jeřábníci téměř s chirurgickou přesností usadit kryozásobník na dno lodi tak, aby byl opravdu uprostřed a neohrožoval její stabilitu. I tak bylo nutné naplnit boční balasty vodou. Ponor lodi se zvýšil zhruba o půl metru. Vzhledem k vysokému stavu vody však není možné nyní odplout, proto loď i s nákladem čeká v centrálním přístavu v Ústí nad Labem na příznivější plavební podmínky.

„Pak už to půjde rychle. Během pěti dnů jsme v Hamburku," povídá na závěr Jaroslav Batista, kapitán lodi Rio 2, která zásobník poveze.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru