Parkování na sněhové pokrývce má své zásady upozorňují dopravní experti
Ilustrační snímek. Foto: Petr Sochůrek
Zajímavosti

Ústecko – Řada lyžařských středisek díky dobrým sněhovým podmínkám plánuje na víkend naplno otevřít své areály. Na motoristy se z médií a internetu sype řada rad jak správně jezdit na sněžené nebo namrzlé silnici. Zřídka se však hovoří, jak se bezpečně chovat v zimních podmínkách při parkování.

Dopravní expert Roman Budský z Platformy Vize nula upozorňuje, při výběru místa k parkování je dobré zvažovat nejen to, zda budu schopen odstavit své auto, aby nepřekáželo ostatním, ale také pamatovat na odjezd z parkoviště. „Zásadně je třeba zaparkovat automobil jen v místech k tomu určených. Opatrnost je na místě v případě, že je parkoviště již přeplněné a nezbylo mi zaparkovat vozidlo na místech, která jsou určena k příjezdu na parkovací plochu či výjezdu z ní. Může to být v rozporu s pravidly silničního provozu a navíc takto odstavený vůz může být nepříjemnou překážkou pro ostatní motoristy, ale také může komplikovat provádění pravidelné údržby plochy a odklízení sněhu z ní. To, že na silnici nejsou označeny značky zakazující stání či zastavení, neznamená, že zde můžeme vozidlo bezstarostně a beztrestně zaparkovat. Zákon o silničním provozu totiž jednoznačně stanoví, že při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 metry pro každý směr jízdy. Na obousměrné silnici to tedy v součtu dělá minimálně 6 metrů," varuje dopravní expert.

Parkovat je třeba tak, aby byl schopen řidič a spolucestující bezpečně vystoupit z vozidla a současně je třeba pamatovat i na ponechání prostoru pro nastoupení cestujících do automobilů, vedle nichž stojíme. Vzájemný odstup by měl být alespoň tři čtvrtiny metru.

Když auto zaparkujeme ve svahu, je důležité zamezit jeho případnému ujetí. „Řádně vůz zajistit parkovací brzdou, při stání předkem směrem do kopce zařadit první rychlostní stupeň, v opačném případě zpátečku. Parkujeme-li ve strmém kopci a chceme-li mít jistotu, že vozidlo v případě samovolného rozjetí nezpůsobí žádný karambol, můžeme stočit přední kola směrem k okraji silnice. U moderních automobilů, které jsou v řádném technickém stavu, by mělo postačit jejich zabezpečení parkovací brzdou, případně doplněné zařazením příslušného převodového stupně. Pokud však parkujeme v opravdu strmém kopci, podložení jednoho z kol klínem či cihlou nemusí být na škodu," říká Roman Budský.

Důležité je také myslet na bezpečný výjezd ze zasněženého či namrzlého parkovacího místa. „Jestliže je vedle vozidla sněhová vrstva vzniklá například průjezdem sněhového pluhu, určitě se vyplatí sáhnout do zavazadlového prostoru pro lopatku a sníh odházet. V případě, že vyjíždíme z řady podélně parkujících vozidel, mezi nimiž jsou malé odstupy, může namrzlá vrstva sněhu, kterou se budeme snažit pod plynem překonat, způsobit nepříjemné překvapení v podobě odhození našeho vyjíždějícího auta na vedlejší automobil. Na zasněženém či dokonce namrzlém povrchu v každém případě citlivě s pedálem plynu i spojky. Protáčející se hnací kola auta výrazně zhoršují jeho řiditelnost,“ dodává dopravní expert.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru