Do oprav mostů jde letos přes dvě a půl miliardy. Na evidenci vad bude mobilní aplikace
STAVBA MOSTU POD HNĚVÍNEM V MOSTĚ. FOTO: OLDŘICH HÁJEK
Ústí nad Labem

ČR - Ředitelství silnic a dálnic provádí v letošním roce opravy mostů v celkové hodnotě 2,6 mld. Kč. ŘSD ČR při správě mostů postupuje v souladu s platnými předpisy a normami (ČSN 73 6221), které stanovují systém sledování a údržby mostů a vcelku vytvářejí systém.

V roce 2015 zahájilo ŘSD podrobný interní audit zaměřený na stav, kontrolu a údržbu mostních objektů na jednotlivých správách a závodech. Z výstupů těchto kontrol byly zjištěny nedostatky, na kterých se začalo ihned intenzivně pracovat.

Byly vytvořeny rámcové dohody na provádění běžných a mimořádných prohlídek mostů, aby bylo ŘSD schopno zajistit v souladu s předpisy prohlídky na všech mostech a znalo jejich skutečný stav. Aktuálně je tedy znám skutečný stav všech mostů, které má ŘSD ve své správě, a to tak, že je schopno obratem na vyvíjecí se stav mostů reagovat.

Mezi další významné kroky, které byly v posledních letech provedeny, patří řízení a digitalizace. ŘSD dlouhodobě používá k pasportu mostních konstrukcí, plánování, provádění a evidenci prohlídek a aktuálního stavebního stavu mostů systém hospodaření s mosty – BMS. V rámci zefektivnění provádění prohlídek a údržby mostů, odstraňování vad a plánování oprav ŘSD připravuje komplexní systém s názvem CEV – Centrální Evidence Vad, který zahrnuje vozovky i mosty. V roce 2019 byl systém spuštěn pro vozovky a od začátku letošního roku se pracuje na mostech.

Princip systému CEV

  • Zefektivnění procesu reklamací (systém hlídá záruční doby a uplatnění evidovaných vad mostů v záruční době).
  • Zefektivnění procesu prohlídek mostů a jejich kontrolu.
  • Zavedení procesu údržby mostů včetně finančního modelu, který řídí efektivní proces údržby.
  • Využití mobilní aplikace pro evidenci vad.
  • Tento systém máme připraven ke spuštění od 1. 1. 2021 do ostrého provozu.
  • V neposlední řadě ŘSD zřídilo pracovní skupinu pro mosty, která se zabývá komplexním řešením problematiky mostů. Pracovní skupina pro mosty jako platforma odborníků (zástupci Ředitelství silnic a dálnic, vysokých škol, projektantů, laboratoří, diagnostických pracovišť apod.), která diskutuje a navrhuje řešení v oblastech stavu mostů, jejich životnosti, navrhování nových mostů a realizace.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru