Ilustrační snímek. Zdroj: Pixabay / CC0
Ústí nad Labem

ČR – Češi jsou národem kempařů. Kempování má u nás dlouhou tradici, která se však za poslední roky významně proměnila. Doba, kdy stačil stan u rybníka a suchý záchod za keřem, je dávno pryč. Dnešní kempař očekává čisté sociální zázemí, elektrické přípojky, kvalitní restauraci nebo alespoň Wi-Fi. A je připraven si za to připlatit.

Přestože ceny kempů v celé Evropě postupně rostou, Česká republika si udržuje jednu z nejdostupnějších pozic. Průměrná noc pro dvě dospělé osoby s obytným vozem, elektřinou a místními poplatky letos vychází na 19,08 eura, tedy zhruba 470 korun. To je pod evropským průměrem 22,36 eura (asi 550 Kč), a výrazně pod úrovní kempů v zahraničních destinacích, kam Češi tradičně vyrážejí nejčastěji, tedy na Jadran a do Itálie.

V Chorvatsku i v Itálii se průměrná cena za noc přehoupla přes 40 eur, tedy okolo 1 000 korun. Slovinsko, další populární destinace, se letos drží na úrovni 34 eur (cca 830 Kč). Rozdíl oproti Česku tak může za týdenní dovolenou činit několik tisíc korun, a to ještě před započtením výdajů za dopravu nebo dálniční poplatky. Přesto kempy u moře zůstávají pro řadu Čechů atraktivní, mořské pobřeží a vysoký standard služeb jsou silným lákadlem. Pokud je ale hlavním kritériem rozpočet, domácí kempy mají nad zahraničím jasnou výhodu.

Zajímavý je i pohled na vývoj cen u našich sousedů. V Polsku stouply letos ceny kempování meziročně o 11,6 %, na Slovensku dokonce o 13,2 %. V Česku ceny vzrostly jen mírně, zhruba o 4,5 %, což odráží jak střídmější inflaci ve službách, tak snahu provozovatelů udržet cenovou konkurenceschopnost. Tuzemské kempy tak v evropském srovnání nadále vycházejí jako jedna z cenově nejrozumnějších voleb.

Ani v rámci republiky ale nejsou ceny plošné. Zatímco v Praze se nocleh pro rodinu s karavanem může vyšplhat až k 850 korunám, v krajích jako Plzeňsko nebo Vysočina lze stejnou službu pořídit o dvě až tři stovky levněji. Rozdíl v nákladech za týdenní pobyt tak může činit i tři tisíce korun, jen v závislosti na lokalitě.

Kempy se mezitím mění. Reagují na náročnější klientelu, investují do modernizace a rozšiřují nabídku. Kromě tradičních stanových ploch přibývají jurty, glampingové stany, stylové chatky na stromech nebo maringotky s výhledem. Kempování se tak stává plnohodnotným turistickým produktem, který dnes musí obstát nejen cenou, ale i kvalitou.

Ačkoliv už kempování dávno není synonymem nejlevnější možné dovolené, stále nabízí velmi dobrý poměr ceny a zážitku. A Češi to oceňují, nejen svými peněženkami, ale i loajalitou k tomuto typu dovolené.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru