ČR - Aktuální vlna internetových podvodů, která cílí nejen na klienty Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP), je mimořádně intenzivní. Falešné doručenky o údajné refundaci přeplatků dorazily jen během uplynulých dvou dnů odhadem až na sto tisíc e-mailových adres. Cílem je opět získání přístupu k bankovním účtům příjemců e-mailu. Z množství reakcí i dotazů na call centru VZP ČR v posledních měsících je zřejmé, že se to bohužel v řadě případů podvodníkům skutečně podařilo.
„Výjimkou nejsou ani statisícové ztráty na straně jednotlivců. V takovém případě je namístě obrátit se přímo na Policii ČR a v co nejkratší době také kontaktovat svoji banku s dotazem, zda je možné například alespoň část úspor zachránit. Nejlepší prevencí je ale pochopitelně takové zprávy naprosto ignorovat,“ říká Jan Svoboda, ředitel Odboru bezpečnosti VZP ČR.
„Aktuálně nejrozšířenější forma e-mailu se opět snaží vyvolat dojem, že klienti mají nárok na vrácení údajného přeplatku z pojištění nebo naopak tvrdí, že VZP eviduje prodlení s platbou pojistného kvůli neaktuálním bankovním údajům. V obou případech se jedná o podvod, který vyžaduje aktualizaci bankovních údajů. Právě vyplněním těchto dat umožníte podvodníkovi vybílení vašeho účtu,“ varuje Jan Svoboda. Podvodné zprávy se tváří jako oficiální komunikace s hlavičkou VZP.
„VZP nikdy nepožaduje aktualizaci bankovních údajů, ani v případě přeplatku či nedoplatku pojištění. Nikdy nepotvrzujte touto cestou své bankovní údaje, jedná se o podvodný e-mail s cílem získat přístup k vašim bankovním účtům. Vždy si zkontrolujte, kdo je odesílatel e-mailu a v případě pochybností kontaktujte informační linku VZP 952 222 222,“ důrazně upozorňuje Jan Svoboda.
Klienti by měli věnovat zvýšenou pozornost e-mailovým adresám, ze kterých zprávy přicházejí. Jediná oficiální doména pro komunikaci s VZP ČR je vzp.cz.
Co dělat, když obdržíte podezřelý e-mail: