Ústí nad Labem – Zásah u požáru elektromobilu v uzavřeném prostoru je pro hasiče specifickou výzvou. Přesně takový scénář si během taktického cvičení vyzkoušely složky IZS v centru Ústí nad Labem. Situace byla o to komplikovanější, že auto začalo simulovaně hořet tři patra pod zemí v garážích Paláce Zdar na Mírovém náměstí a při požáru se navíc zranilo několik osob.
Mluvčí Hasičského záchranného sboru Lucie Vyškrabková přiblížila hlavní cíl akce. „Jaký je postup při zásahu u požáru elektromobilu v uzavřeném prostoru? Právě to si během včerejšího taktického cvičení složek IZS vyzkoušeli hasiči v centru města Ústí nad Labem,“ uvedla mluvčí.

Loni na jaře nacvičovali to samé například hasiči v mosteckém Centralu.
Riziko šoku a nutnost chlazení
Zásah u vozidel s elektrickým nebo hybridním pohonem se od běžného požáru auta liší. Hasiči musí čelit specifickým rizikům, která tato technologie přináší.

„Elektromobily jsou poháněny trakční baterií s vysokým napětím. Tyto systémy jsou při běžném provozu bezpečné, ale při dopravní nehodě nebo požáru představují pro hasiče specifická rizika. Například možnost úrazu elektrickým proudem nebo náhlým vznícením baterie,“ vysvětlila Vyškrabková.
Proto mají jednotky jasně daný postup. Musí nejprve zjistit typ pohonu, odpojit vysokonapěťovou část vozidla a případně ho odpojit od nabíjecí stanice. Klíčová je neustálá kontrola teploty. „Zasahující JPO musí kontrolovat teplotu trakční baterie pomocí termokamery a v případě přehřívání zahájit chlazení baterie vodou, dokud se její teplota neustálí,“ dodala mluvčí.

Vůz může skončit ve speciálním kontejneru
Samotné hašení baterie je komplikované. Pokud se přehřívá nebo hoří, hasiči ji ochlazují vodním proudem, obvykle na jejím kovovém krytu. To ale nemusí stačit.
„Pokud se baterie znovu rozžhavuje nebo dochází k opakovanému hoření, může být nutné vozidlo ponořit do vodní lázně – tedy do speciálního kontejneru s vodou, kde se baterie stabilizuje,“ popsala Vyškrabková speciální postup.

Ani po uhašení není vyhráno. Baterie může být nestabilní ještě dlouho poté. „Následně musí být vozidlo sledováno až 48 hodin, protože i po uhašení může dojít k opětovnému vznícení,“ zdůraznila mluvčí.
Cílem ústeckého cvičení bylo kromě samotné taktiky hašení elektromobilu otestovat i systém vyrozumění složek IZS, ověřit dojezdové časy a prověřit součinnost profesionálních i dobrovolných hasičů, Policie ČR, městské policie a zdravotnické záchranné služby.

Fota: HZS Ústeckého kraje

