Ústecký kraj – Brzké stmívání, ranní tma a časté mlhy. To jsou hlavní důvody, proč policisté v Ústeckém kraji opět vyrazili do ulic v rámci preventivně bezpečnostní akce zaměřené na viditelnost chodců. Kontroly probíhaly ve večerních i brzkých ranních hodinách jak v obcích, tak mimo ně.
„Podzim je obdobím, kdy dochází k brzkému stmívání, dlouhé ranní tmě, ale také k častým mlhám, na což každoročně reagují policisté v Ústeckém kraji tím, že vyráží do ulic, aby se zaměřili na prevenci v oblasti viditelnosti chodců,“ uvedl policejní mluvčí Tomáš Frolík.
Během akce policisté zkontrolovali několik chodců v blízkosti silnic a v místech se zvýšeným pohybem lidí. „Většina z nich byla vybavena reflexními prvky. O důležitosti ‚být viděn‘ byli chodci poučeni, a ty nevybavené za tímto účelem policisté vybavili reflexními prvky,“ doplnil Frolík.
Zákon ukládá povinnost, hrozí pokuta
Policie upozorňuje, že viditelnost není jen doporučení, ale v mnoha případech i zákonná povinnost.
„Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu,“ citoval mluvčí příslušné ustanovení zákona. Za porušení této povinnosti hrozí na místě pokuta až dva tisíce korun.

Podle Tomáše Frolíka jsou chodci obzvláště zranitelní, pokud se pohybují v neosvětlených místech v tmavém oblečení a bez reflexních prvků. Stejná pravidla platí i pro cyklisty. „Nezapomeňte, že i jízdní kolo musí být vybaveno povinnými prvky do provozu. Nejen dobře viditelný cyklista a chodec, ale i samotné dodržování pravidel silničního provozu snižuje možná rizika nehodovosti,“ zdůraznil.
Nehod s chodci letos mírně ubylo
Policie zároveň zveřejnila statistiky nehodovosti v Ústeckém kraji za období od ledna do října 2025. Celkem bylo šetřeno 7 139 dopravních nehod, při nichž zemřelo 23 osob a 115 utrpělo těžké zranění. Hmotná škoda přesáhla 528 milionů korun.
Pokud jde o střety s chodci, statistika je mírně příznivější než loni. „Ve sledovaném období bylo šetřeno celkem 224 srážek s chodcem, což je pokles o 15 případů oproti stejnému období roku 2024. Z tohoto čísla bylo v 60 případech chodcem dítě. Vyhasly 3 životy, tedy o 4 méně nežli v roce 2024,“ vypočítal Frolík.

Mnozí chodci si to možná neuvědomují, ale pokud na sobě nemají reflexní prvky, řidiči je zaznamenají až na poslední chvíli. Foto: PČR
Reflexní prvky přitom hrají zásadní roli. „Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 31 metrů, tedy asi 1,5 sekundy, na to, aby si uvědomil nebezpečí a zareagoval. Pouze s reflexními materiály mu chodci dají dostatek času,“ uzavřel Tomáš Frolík s tím, že prevence je jediným klíčem k bezpečí.

