Svádov – Projít vytýčenou dráhu s alkoholovými nebo drogovými brýlemi na očích měli možnost cyklisté, kteří v sobotu vyrazili na labskou cyklostezku. Ústecký Besip team ve spolupráci s krajským úřadem a dopravní policií si na odpočívadle ve Svádově připravil preventivní bezpečnostně dopravní akci. Nejčastějším prohřeškem milovníků jízdních kol bylo, že jim chyběla povinná výbava.

Policisté kontrolovali cyklisty. Foto: Petr Sochůrek

Policisté během čtyř hodin na odpočívadle ve Svádově zkontrolovali desítky projíždějících. Ten kdo neměl vše v pořádku, toho místo pokuty čekal dobrovolný test z dopravních předpisů. Za jeho správné vyplnění si z kontroly odvezl reflexní prvek. Nejhůře na tom s povinnou výbavou byli majitelé horských a trekingových kol. Neuvědomují si, že kola jsou od prodejců často vybavena jen na jízdu v terénu. Pakliže s ním chtějí vyrazit na silnici nebo cyklostezku, měli by si výbavu doplnit. Nejčastěji jim chyběly povinné odrazky nebo reflexní prvky.

Co také cyklisté často podceňují je používání přilby. Jak uvedl manažer ústeckého Besipu Jan Pechout, ze zákona musí mít na hlavě při jízdě na kole přilbu osoba mladší osmnácti let. „Podle statistik nejčastějším úrazem při pádu z kola je zranění hlavy, až poté následují končetiny. Cyklista, který nemá na hlavě přilbu, je při pádu devatenáctkrát blíže smrti než ten, co ji má," řekl Pechout.

Infoblok:

Jízdní kolo musí být vybaveno:

1. dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovatelným ovládáním brzdového účinku, jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,

2. volné konce trubky řídítek musí být spolehlivě zaslepeny (zátkami, rukojeťmi apod.),

3. zakončení ovládacích páček brzd a volné konce řídítek musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm; páčky měničů převodů, křídlové

4. matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru nejméně 3,2 mm v jedné rovině a v druhé rovině na ni kolmé nejméně 2 mm,
matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené,

5. zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250-900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci ± 15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ± 5°; odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,

6. přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí ± 15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ± 5; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,

7. odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek (pedálů), tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti,
na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.
Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:

8. světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,

9. zadní svítilnou červené barvy, podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky podle odst. 1 písm. e); zadní červená svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,
zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost.


Zdroj: www.ibesip.cz

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru