Benzín i nafta v Česku opět podraží. S ústupem pandemie roste poptávka po palivech
ilustrační foto
Zajímavosti

ČR - Podle nejnovějších dat Evropské komise (EK) klesla v Česku cena nafty na průměrných 25,70 Kč/l a cena benzínu na 25,30 Kč/l. Od poloviny března tak litr nafty zlevnil skoro o 3 koruny, litr benzínu dokonce o 3 koruny a 40 haléřů. Podle odborníků ale již nastal obrat a pohonné hmoty opět podraží.

Roste totiž jak cena ropy, tak i poptávka po palivech vlivem ústupu pandemie koronaviru. Aktuální plošné ceny paliv vyhlášené petrolejářskými firmami pro tento týden předznamenávají zdražení hlavně u benzínu.

Ceny pohonných hmot jsou na nejnižších hodnotách za poslední roky. Může za to propad cen ropy i výrazný pokles poptávky na čerpacích stanicích v důsledku koronavirových opatření. V současnosti se však ceny benzínu i nafty již odrazily ode dna a budou dále růst. „Příčina je dvojí. Další omezení těžby způsobilo růst ceny této komodity a současně zmírňování opatření proti šíření pandemie oživilo dopravu, a tím i poptávku po palivech,“ popisuje Ivan Indráček, předseda představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů.

Budoucí vývoj cen pohonných hmot na čerpacích stanicích zpravidla dobře predikují takzvané plošné ceny paliv. Velké petrolejářské společnosti je pro firemní zákazníky vyhlašují na týdenní bázi.

„Ceny na čerpacích stanicích mají obvykle určitou setrvačnost, zatímco plošné ceny reflektují vývoj na trzích bezprostředně a jakákoliv změna ceny ropy nebo kurzu koruny se do nich obratem promítá,“ vysvětluje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám i živnostníkům poskytuje tankovací karty. „V tomto týdnu jsme zaznamenali skokový nárůst cen, přičemž plošná cena litru nafty vzrostla oproti minulému týdnu o 30 haléřů a cena Naturalu 95 dokonce o 1 Kč/l,“ dodává Damir Duraković.

Plošné ceny tak naznačují výraznější růst ceny benzínu, který je levnější než nafta od konce března. To potvrzuje také Ivan Indráček: „Benzín bude opět dražším palivem. Levnější byl nyní proto, že je využíván především v osobní automobilové dopravě, která byla výrazně omezena karanténou. Nafta je naopak používána hlavně v nákladní dopravě, která sice byla vlivem koronavirových opatření zredukována, ale přeprava zboží zůstala v určité míře zachována. Její spotřeba proto neklesala tak prudce.“ V některých zemích západní Evropy je nafta také významným topným médiem. Proto bývá dražší zpravidla v zimních měsících. „S koncem topné sezóny proto už nebude vyšší poptávka po naftě, respektive topném oleji, tlačit cenu tohoto paliva nahoru,“ dodává Indráček.

Litr nafty stojí v Česku podle nejnovějších údajů EK průměrně 25,70 Kč, litr benzínu 25,30 Kč. I v případě výrazného zdražení zřejmě zůstanou ceny v nejbližší době pod 30 Kč/l, což je stále velmi příznivá situace. „Firmy i podnikatelé mohou navíc tankovat v režimu plošné ceny, která je dlouhodobě pod průměrem trhu. Plošná cena platí pro celou síť dané petrolejářské firmy bez ohledu na lokalitu a ceny na stojanech konkrétní čerpací stanice. Například v síti EuroOil činí v tomto týdnu plošná cena nafty 23,59 Kč/l,“ uzavírá Damir Duraković.

 

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru