Dámská kupé podle ombudsmanky muže nediskriminují. Mají zvýšit zájem žen o cestování vlakem
Ilustrační foto
Ústí nad Labem

ČR - Dámské oddíly ve vlacích nemohou výrazněji omezit přístup mužů k využívání vlakové dopravy, takže se nejedná o diskriminaci. Představují pouze šest vyhrazených míst v celém vlaku a využívají se jen v některých spojích. Podle ombudsmanky navíc dámská kupé sledují legitimní cíl zvýšit pocit bezpečí cestujících žen, tedy i zvýšit zájem žen o cestování vlakem.

Ombudsmanka Anna Šabatová se zabývala několika stížnostmi na tzv. dámská kupé ve vlacích. Muži v nich poukazovali na problémy, s nimiž se při cestování vlakem setkali. Jeden například musel opustit dámské kupé na základě požadavku spolucestujících žen a měl pak problém najít v přeplněném vlaku volné místo. Další cestoval s manželkou a průvodčí se dotázal ostatních žen v dámském kupé, jestli jim přítomnost muže nevadí. Stěžovatelé se těmito situacemi cítili dotčeni a považovali je za diskriminační.

Podobné stížnosti řešil i předchozí ombudsman Pavel Varvařovský v roce 2012 po zavedení dámských kupé. České dráhy odůvodňovaly zavedení dámských oddílů snahou zvýšit zájem žen o cestování vlakem. Ženy se podle nich cestování vlakem mnohdy vyhýbají kvůli pocitu nebezpečí. Ombudsman dospěl k závěru, že takový cíl je ve smyslu antidiskriminačního zákona legitimní.

Na základě nových podnětů se ombudsmanka Anna Šabatová rozhodla záležitost dámských kupé znovu prověřit a zjistit, jak se udávaný cíl daří naplňovat.

České dráhy potvrdily, že cílem dámských kupé je i nadále zvyšovat pocit bezpečí a komfort žen při cestování. Napomáhá tomu mimo jiné i skutečnost, že dámské oddíly se nacházejí v sousedství oddílu vlakového doprovodu. Motivem pro zavedení služby byly dle sdělení ČD podněty cestujících z let 2011-2012, v nichž se zejména ženy ohrazovaly proti cestování s cizími muži (z důvodu narušení osobní zóny). ČD se inspirovaly také v zahraničí (Rakousko, Německo), kde byly podobné oddíly zřízeny již dříve. ČD považují službu za standardní nabídku, která si získala své zákazníky a svůj účel splnila.

Po pečlivém zhodnocení celé situace ombudsmanka potvrdila závěry svého předchůdce. „Zvyšovat pocit bezpečí a zájem žen o cestování vlakem je legitimním cílem, kterého lze dosáhnout zřizováním dámských kupé,“ konstatuje ombudsmanka Anna Šabatová a dodává: „Důležitá je skutečnost, že dámská kupé nemohou výrazněji omezit, nebo dokonce vyloučit přístup mužů k vlakové dopravě, protože tato kupé nejsou zřizována ve všech vlacích. Tam, kde dámská kupé jsou, představují pouhých 6 míst v celém vlaku.“

Podle zjištění ombudsmanky však České dráhy nedostatečně vyhodnocují, jak se zavedením dámských kupé daří dosahovat sledovaného cíle. Doporučila proto provést průzkum mezi cestujícími ženami a zjistit nárůst jejich pocitu bezpečí či četnosti využívání dopravy vlaky ČD. Doporučila také zvážit i jiná opatření, která by rovněž mohla vést k naplnění sledovaného cíle.

České dráhy přislíbily, že dotazy na vnímání dámských oddílů, pocit bezpečí či četnost využívání zahrnou do pravidelného průzkumu spokojenosti realizovaného v roce 2018. Informovaly také ombudsmanku o dalších opatřeních k zajištění bezpečí cestujících, kterým je přítomnost pracovníků bezpečnostní agentury v některých vlacích. Při rozšiřování vozové základny také České dráhy upřednostňují vozy s velkoprostorovým uspořádáním, které jsou obecně vnímané jako bezpečnější než uzavřená kupé. Dámská kupé, která se vyskytují zejména ve vlacích s oddílovým uspořádáním (uzavřená kupé), tak postupně mohou ztratit na významu.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru