Město Ústí odstartuje cyklistickou sezónu v kempu v Brné. Připraven je bohatý program
Ilustrační snímek. Foto: Petr Sochůrek
Ústí nad Labem

Ústí n. L./Brná - Oprašte helmy, šlápněte do pedálů a přivítejte s námi cyklistickou sezónu! Touto větou láká statutární město Ústí nad Labem na akci věnovanou milovníkům jízdního kola, která proběhne (zítra) v sobotu 30. dubna 2022 od 11.00 do 17.00 hodin v Cyklokempu v Brné.

Připraven je pro návštěvníky bohatý program. Své umění předvede Martin Šimůnek, který je jednou z legend trialového sportu. Třikrát získal titul mistra světa, a sedmnáctkrát titul mistr ČR. Předvede svou jedinečnou show plnou adrenalinu a nebezpečných skoků.

Pro děti je připraven animační program. Důležitá je pro každé jízdní kolo pravidelná údržba, proto nebude chybět na akci bezplatný servis. Malí i velcí rošťáci se mohou těšit na nafukovací skákací atrakce. Na stánku města Ústí nad Labem bude možné si po vyplnění jednoduchého kvízu zahrát o zajímavé ceny. Chybět ani nebude fotokoutek od sportovního seriálu Milada Run.

Ten kdo nevlastní jízdní kolo může využít půjčovny Cyklocentra Městských služeb Ústí nad Labem na pěší zóně za vlakovým Hlavním nádražím. Otevřeno zde mají od 90.00 do 20.00 hodin. Ceník půjčovného včetně vratné zálohy najdete zde.

Osvěžit si dopravní předpisy, seznámit se s novinkami v silničním zákoně se budou moci zájemci v Cyklokempu v Brné u stánků ústeckých strážníků, policistů České republiky nebo týmu silniční bezpečnosti. Jednou z nejdiskutovanějších novel platící od 1. ledna 2022 je povinnost pro motoristy předjíždět na silnici cyklisty s bočním odstupem minimálně 1,5 metru. V místech kde je povolena maximální rychlost 30 km/h, stačí k předjetí boční vzdálenost jednoho metru.

DOPRAVNÍ EXPERTI RADÍ MOTORISTŮM JAK NA DODRŽENÍ 1,5 METRU

Proč vlastně 1,5 metru?
Je to bezpečný boční odstup při předjíždění. Poukazují na to například soudní znalci z oboru dopravy. Žádný cyklista nejede úplně rovně. Může se také vyhýbat nerovnosti, díře nebo může najet na kámen. Vozidlo při předjíždění vytváří vzdušný vír, který může cyklistu vyvést z rovnováhy. Obzvlášť to platí v případě nákladních vozidel. Boční odstup 1,5 metru je tedy opatření, které předchází rizikovým situacím a zachraňuje životy.

Kdy musím předjet cyklistu s odstupem 1,5 m a kdy jen 1 m?
Pokud to prostor dovolí, je vždy lepší předjíždět cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru. Zákon však pamatuje i na další situace, a tak v případech, kdy je povolena maximální rychlost 30 km/h, stačí k předjetí boční vzdálenost jednoho metru.

Podle čeho poznám 1,5 metru při předjíždění cyklisty?
Představte si, že předjíždíte auto. Další pomůckou je, že pravé kolo vašeho auta je při předjíždění přibližně na středové čáře. Základní šířka jízdního pruhu je 3 metry. Bezpečný odstup je tedy zhruba polovina jízdního pruhu. Musíte jej ale měřit od řídítek cyklisty u auta od bočního vnějšího zrcátka (od bodu, který nejvíce vystupuje do komunikace). Proto si raději odhad nekomplikujte a vnímejte cyklistu tak, jako byste předjížděli osobní auto.

Mohu cyklistu předjet i přes nepřerušovanou čáru?
Ano, i na toto zákon pamatuje, a tak při předjíždění cyklisty můžete přejet podélnou čáru souvislou. Nezapomínejme ale na to, že při předjíždění cyklisty je stejně jako dosud třeba dodržet všechna pravidla bezpečného předjížděcího manévru. Nezapomeňte dát znamení o změně směru jízdy a neohrozte řidiče jedoucí za vámi. Řidič nesmí předjíždět, nemá-li před sebe dostatečný rozhled, dále pak pokud by se nemohl bezpečně zařadit nebo by ohrozil či omezil protijedoucí řidiče nebo cyklisty či chodce pohybující se na vozovce. Předjíždět se nesmí například také na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi.

Jaké jsou sankce při nedodržení odstupu?
Jde o nové pravidlo, takže je tato otázka zcela na místě. Řečí paragrafů se jedná o přestupek dle ust. § 125c odst. 1 písm. k) zákona č. 361/2000 Sb., které vyměřuje na místě pokutu do 2 000 Kč, ve správním řízení je to pak 1 500 – 2 500 Kč.

Je cyklista na kole povinen užít cyklostezku?
Od 1. ledna platí výjimka z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.

Jaký je rozdíl mezi cyklistickým koridorem a pruhem pro cyklisty?
Koridor je pouze informativní orientační značení. Pro úplnou představu jde o piktogram cyklisty namalovaný na vozovce, není však ohraničený přerušovanou podélnou čárou. Dává signál lidem za volantem, že se v daném úseku cyklisté často pohybují a informuje o tom, jaký je doporučený bezpečný průjezd cyklistů danou komunikací. Je proto nutné dodržovat boční odstup 1,5 metru od cyklisty. Oproti tomu vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, který je vyznačený svislým dopravním značením a na vozovce zpravidla červeně podbarveným obrázkem kola, je určen pouze cyklistům, motoristé do něj nesmí vjíždět (s výjimkou objíždění překážky či při parkování). V tomto případě tedy neplatí povinnost udržovat od cyklisty bezpečný odstup 1,5 m. Cyklista je chráněn vyhrazeným jízdním pruhem, nejedná se o předjíždění.

Jaký je rozdíl mezi cyklostezkou a stezkou pro chodce a cyklisty?
Cyklostezka je označena dopravní značkou kulatou, kde na modrém podkladu najdete piktogram jízdního kola. Stejně jako cyklisté v sedle nesmí na chodníky, nesmí ani chodci na takovéto cyklostezky. Druhým případem jsou stezky opatřené podobnou značkou, na které však kromě kola najdete i piktogram chodce. Zde se jedná o stezku společnou pro kola i chodce a je nutné, aby se zde tyto dvě skupiny k sobě chovaly ohleduplně.

Zdroj: iniciativa Ukaž respekt

{article Termální koupaliště v Brné zahajuje sezónu. Návštěvníci budou mít vstupné zdarma}[div class="articleinarticle"]

[title]

[image-intro] [introtext limit="300" strip="1"][/div]{/article}

 

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru